onsdag den 4. marts 2015

Logbog og kreativt produkt




  • Logbog 


Der kan laves logbog fra hver enkelt elev, men hvordan og hvor meget er op til dig og din vejleder at afklare.



Logbogen bør vise:
  • Hvad har du lavet?
  • Hvad har du læst/ undersøgt?
  • Hvem har du haft kontakt til?
  • Hvordan er det gået, og hvorfor? Fremfor at fortælle 'det er gået godt' så fortæl hvad der er gået godt...
  • Hvad har du planlagt til i morgen?
  • Hvad er du blevet klogere på siden i går?
  • Hvordan er dit samarbejde gået, og hvorfor?
  • Hvordan har du udnyttet din tid?
Fortæl ikke kun om alt det gode, og mal et rosenrødt billede af dit arbejde, fortæl også om det negative, og frustrationerne, evt hvordan du er blevet klogere pga det.

Hvis du vælger at lave en logbog, så bør den ikke tage tid fra din fordybelse med dit problem. Det skal ses som en overskudshandling, fordi du har refleksioner du gerne vil gennemarbejde undervejs.

Den sidste side i logbogen skal være en disposition for din fremlæggelse.



  • Det kreative produkt

Det er en god idé at vælge en form for produkt, som du er nogenlunde fortrolig med. Hvis du eller din gruppe f.eks. aldrig har arbejdet med filmproduktion, er det sandsynligvis en dårlig idé at lade produktet være en film, hvor I kommer til at bruge alt for meget tid på teknikken frem for selve indholdet. Vælg et produkt, hvor du kan udnytte dine stærke sider. Er du god til at spille teater, er det måske en god idé at lave rollespil eller mindre teaterstykker. Hvis du er god til at skrive, kan du også udnytte det.

Du og din gruppe skal også tænke grundigt over, at jeres produkt indgår på en naturlig måde i jeres fremlæggelse, så det er med til at svare på jeres problemstilling. Selv et nok så flot og gennemarbejdet produkt falder til jorden, hvis det bliver helt løsrevet fra den problemstilling, I har valgt at arbejde med.

Projektopgaven skal vise din evne til at sætte dig ind i og komme med svar på din problemstilling. Men samtidig er der også mulighed for at inddrage nogle kreative og musiske elementer, hvor du kan viser andre sider af dig selv end i den almindelige faglige undervisning. Hvis I kan kombinere faglighed (gerne fra flere forskellige fag) med et gennemarbejdet kreativt produkt i en afvekslende og velplanlagt fremlæggelse, er I nået langt.


Hvad kan det være?


  • debatprogram
  • tegning
  • teaterstykke
  • collage
  • demonstration af forsøg
  • film
  • brochure
  • sang
  • rollespil
  • oplæsning af egen lyrik
  • udstilling
  • happening
  • novelle
  • avis
  • blog
  • hjemmeside
  • reklame
  • fotomontage
  • maleri
  • produktion af mad
  • udarbejdelse af kogebog
  • skyggeteater
  • hørespil
  • spil
  • musikvideo osv.
Klik her for et eksempel fra en 9. klasse


Det kreative produkt skal bruges i din fremlæggelse, og skal være af høj kvalitet. 

Her kan du se et eksempel på et visuelt udtryk omkring underemnet 'moderne slavehandel, trafficking':


Hvis du f.eks arbejder med problemformuleringen 

"Hvad gør ulandene med den ulandsbistand de modtager fra Danmark?"
"Hvorfor giver Danmark ulandsbistand?"
"Er det godt for ulandene og Danmark, at ulandsbistanden gives på den måde den gør i dag?"
"Hvilken forskel kan jeg, som skoleelev i Danmark, gøre for u-landsarbejdet i Uganda?" 

Så kunne du eksempelvis arbejde i denne retning:
  • Lav rollespil, hvor I interviewer folk, der enten selv har oplevet eller har erfaringer med forhold i u-lande. F.eks. den fattige familie, der mangler vand, den unge, der er kommet i skole eller lægen, der har arbejdet blandt hiv/aids-ofre eller børnearbejderen.
  • Lav filmede interviews med folk, der har erfaringer fra u-lande (folk fra u-landsorganisationer, u-landsfrivillige, ngo’er , indvandrere/flygtninge, politikere) 
  • Læg op til debat eller spørgsmål efter jeres fremlæggelse. I kan f.eks. afsætte 10-15 minutter til dette efter aftale med jeres lærer. Dog skal spørgerunden/debatten være kortere tidsmæssigt end jeres egen fremlæggelse, hvis den skal fremstå som en styrke i jeres projekt. Forbered eventuelt selv debatspørgsmål, som I gerne vil have jeres tilhørere til at tage stilling til. Husk at debatspørgsmål skal være formuleret, så der er mulighed for at have forskellige holdninger og diskutere. Sørg for at være velforberedte, så I selv har nogle holdninger og meninger i forhold til spørgsmålene. 
  • Lav dilemmaer, hvor tilhørerne til jeres fremlæggelse skal tage stilling til nogle vanskelige spørgsmål: F.eks. ”Hvis I var en fattig familie I et u-land, ville I så sende jeres barn i skole eller lade dem arbejde? Hvis I vil aktivere jeres tilhørere yderligere, kan I f.eks. lade dem rejse sig op og gå til et hjørne i klassen i forhold til deres holdning til dilemmaet. Eller I kan lave svarkort med forskellige farver, alt efter hvad de mener.
  • Lav noget typisk mad fra et u-land og lad jeres tilhørere smage.Hav genstande med, der fortæller om livet i et u-land (redskaber, tøj, køkkengrej)
  • Brug musik fra u-lande i dele af jeres fremlæggelse til at skabe stemning.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar